Hubneme s Břicháčem

Jak se zbavit chuťe na sladké? Co funguje!


Je to asi největší strašák a STOPka u každého pokusu zhubnout, která často vše pokazí. CHUTĚ, které nám ukradnou všechna naše předsevzetí, cíle a naše snažení vždy končí u dortu, zákusku, sušenky, koláčku, zmrzliny, čokolády. To v tom lepším případě. Horší případ je, když z toho vznikne neukojitelná chuť na všechny tyto potvůrky poslechnete tyto lháře, které vám nedají pokoj a vy jim jednoduše podlehnete.

Problém je v tom, že to nejsou potvůrky, ale prostě abstinenční příznaky po cukru, který je úplně normální drogou. Ničím jiným. Při dávce zažijete pocit blaženosti, euforie, nadšení. To je fáze, kdy vám v těle stoupne hladina cukru. A jak začne klesat, tak ta euforie začne upadat, vracíte se do stavu jak předtím, jenže tam to neskončí a krevní křivka jde ještě níže a tam už začíná fáze, kdy jste unavení, nevrlí, podráždění, smutní, depresivní, spící…čím víc si toho dáte, tím horší následky to bude mít. Čím častěji denně podlehnete, tím víc bude vaše nálada během dne rozkolísaná a budou se střídat fáze únavy a smutku s nadšením a radostí.

Jak se toho všeho zbavit?

Proč vlastně ta chuť vzniká?

Nejdůležitější je se mrknout na to, co nám ta chuť říká. Je to volání těla po energii! Funguje to úplně jednoduše – když tělo nemá šťávu na fungování, začne křičet po tom nejrychlejším, nejdostupnějším – tedy CUKRU!

Když má ale tělo energie dostatek – nevolá po cukru – protože má energie dostatek! Proto nevznikají chutě, protože k tomu prostě není důvod. To je ta nejpodstatnější věc, kterou je potřeba si uvědomit. Nedostatek energie – vyvolává nesnesitelné chutě na cukr!

Co mně osobně nejvíce pomohlo na zahnání chutí

Nejvíce mi pomohlo mít stravu vyváženou a stravu, která obsahuje lehce stravitelné sacharidy. PO takovém jídle se cítím nejlépe, plný energie. Necítím po jídle žádnou únavu a můžu tak krásně fungovat celý den.

Stravujte se tak, abyste měli dostatek energie a vaše tělo mělo dostatečný příjem energie. Tedy stravá bohatá na lehce dostupnou energii, která tělo vydrží delší dobu. Ve vaší stravě musí být: komplexní sacharidy – ovesné vločky, rýže, sladké brambory, brambory, pohanka, kvalitní těstoviny, rýže, celozrnné pečivo, polenta, pohanka, červená čočka atd. Nemusí toho být hromady, ale tyto druhy surovin v kombinace se zeleninou, tukem a bílkovinami. Tedy rýže, trošku masa, trošku, tuku, trošku zeleniny – a to úplně stačí. Žádné komplikované vymýšlení. Jak už víte z mých knížek – mám rád snadné a jednoduché věci, které fungují a toto je základ.

Zejména u rýže, těstovin, brambor je potřeba přidat do jídla i trochu másla nebo olivového oleje, protože tyto sacharidy mají vyšší glykemický index a měli byste po nich brzy hlad a krevní cukr by i tak trošku klesl. Když přidáte do jídla trochu tuku, dojde k tomu, že se energie ze sacharidů bude uvolňovat postupně. Tedy vy nevyčerpáte zásoby hned, tělo je neuloží, ale bude z nich postupně čerpat bez pocitu, že by mu něco chybělo.

Tento princip opravdu funguje naprosto perfektně. Když budete mít ve stravě dostatek energie. Nebudou vás trápit takové chutě.

Jak to u mě vypadá, když ten den totálně pos….?

Všímám si to na sobě úplně jasně. Když se držím zdravého jídla – tedy na snídani vločky, někdy trhanec (ten ve zdravější variantě z naší knížky Rychlovky a chuťovky Břicháče Toma), na oběd si dám rýží s plátkem masa a zeleninu a potom buď kváskový chleba nebo nějaký studený těstovinový salát se zeleninou a bílkovinami, tak ten den se cítím výborně. Mám dostatek energie, nemám chutě. Nemám vůbec potřebu mlsat, shánět cokoliv na chuť. Žádné výkyvy nálady. Nic. Krásný spokojený den se spoustou energie a bez výkyvů. Dobrá nálada, kvalitní spánek a pozitivní myšlenky.

Když ale sejdu z cesty a sice na snídani dám vločky, ale tam to s tím zdravým zapíchnu, tak se začnou dít věci…

Svačinu třeba už neřeším, potom mám na oběd už šílený hlad. Následně podlehnu nějakému lákači, který se mi snaží namluvit, že když nebyla svačina, musí být extra kalorický oběd. Podlehnu, jasně! V restauraci si dám třeba krkovičku, hranolky, k hranolkám patří vždy tatarka – říká mi tatarka. Máš pravdu, odpovídám mu a hrnu k tomu ještě tatarku, protože to tak jí všichni kolem mě. Ještě si to sám před sebou obhájím, jak chytře to teď udělám, protože tu energii potřebuju, když nebyla svačina.

Po takovém jídle jsem nejdříve plný k prasknutí a za 2-3 hodinky přichází ty šílené chutě. Teda někdy klidně hned přichází ty chutě. Tak si něco koupím, pod záminkou, že jednou se nic nestalo. Večeři už opět neřeším.

Druhé ráno se budím rozlámaný bez energie. Protože den předtím bylo pár vloček a pak už nic. Pár vysmahlých hranolek, které neprošly ani kolem sacharidu ani kolem pořádného tuku a nášup cukru, který se spotřeboval na momentální euforii. Zbytek tělo nedokázalo zpracovat a uložil se. Kde bych taky energii vzal, že. Spánek bude trhaný, takže se nedivím, že se probudím jak vyoraná myš a další den bude pokračovat zas dál v duchu našeptávačů, kteří mi budou nalhávat – “dej si zas něco, bude to stát za to, cukr je KRÁL”!!

VELKÉ KULOVÉ! Nechci žít bez energie a být závislí na cukru a podobných sr….

V té fázi je zas potřeba se vrátit zpět, začít zdravěji a všechny chutě poslat do šípku.

A teď něco jen tak mezi náma…:-)

Já si stejně myslím, že mlsání k životu patří a určitě se nic nestane, když si občas dáte do nosu. Když to člověk nepřehání, není to každý den a dá si jen tak na chuť s mírou. Nic se nestane.

Abych to měl ještě víc pojištěné, že se fakt nic nestane a evidentně po tom fakt nepřibírám, tak si vymýšlíme různé sladké buchty, dezerty, chuťovky, cokoliv co nám dá ten pocit, že jsme si pochutnali a osladili život, ale bez toho, aby nás nějaký náš pocit k tomu donutil. Po takovém dezertu je nám dobře, není žádný výkyv cukru a člověk po tom nepřibere, takže úplně bez výčitek.

Snažím se vždycky, aby ten dezert měl co nejvíce zdravých složek, ale na druhou stranu, aby to bylo fakt dobré. Protože k čemu to je, když je něco dobré, zdravé, ale vůbec to člověka neuspokojí, že:-) My si děláme nejčastěji muffinky z našich knížek, palačinky, převrácený jablečný koláč, sušenky…všechno to je ve zdravějším stylu, sakra dobré!! No olizují se vždy všichni kolem, kdo ochutnají a taky ti, kteří potřebují uspokojit své chutě a absťák po cukru:-)

Takže pokud máte chuť si bez výčitek něco dopřát a přitom jíst zdravě, jde to a nemusíte být vůbec otrokem ani vaření a auž vůbec ne CUKRU. My totiž cukru doma už 6 let nevedeme.

Citronové lívanečky z naší kuchařky Rychlovky a chuťovky Břicháče Toma
Banánový chlebíček z knížky Břicháč Tom a Lucie – Tajemství naší kuchyně
Zdravá rychlá bábovka z knížky Máme to rádi zdravě
Makové koláčky bez kynutí z kuchařky Máme to rádi zdravě

 

Jenoduchý zdravý mkrvový řez z knížky Máme to rádi zdravě

Pokud to myslíte s hubnutím vážně a chcete se stravovta chutně a přesto zdravě, neměly by vám doma chybět tyto knihy. Najdete je v knihkupectvích (do vyprodání) nebo na eshopu zde.

Břicháč Tom

1 komentář

  • Tak takhle jsem smýšlela i já.Proto když mám opravdu na něco chuť, rači si to upeču.A mám stoho větší pocit radosti že nemusím mít pak žádné výčitky.Hlavně ráda peču třem svým synům a když mi ještě přijde bratr Jarda.Valej jen oči co to jsem zas udělala dobrého.Jenže se někdy stane že druhý den se hádají kdo co víc snědl.Tak listuji v knížce a vždy něco najdu.Ať si věří někdo nebo ne.Ale u mě doma,je to tak.A navíc mě to potěší že mají radost kluci že vidějí kam sáhnout.Na plech nebo do mísy co je upečeno.Z knížek Toma.Mám plnou skříňku receptů z obchodu.Ale zdravích receptu tam sotva jich dost najdu.Ale když je recept jednoduchý a na pohled moc dobrý,nepoužívám vůbec bílou mouku ale vždy zdravější variantu.Buď špaldovou a nebo amaranthovou.A také je kombinuji i z jinými zdravějšímy mouky.Hlavně to má úplně jinou chuť.Těší mě když slyším že to chtěj znovu že jim to chutnalo.Neváhám,a upeču i jinou variantu.Jsem poctěná že můžu upíct s těchto knížek.A tak též z nich uvařit.Neboď ze zdravotního,mám důvod.Tak že děkuju Tomovi za dobré knihy a inspiraci.👍😉

Přidejte se k nám na FB

Instagram

Instagram has returned empty data. Please check your username/hashtag.